Wednesday, October 28, 2009

Bismillahirrahmaanirrahim.....

Alhamdulillah....thummal hamdulillah atas nikmat ALLAH kepada hambanya ini.....

"Project of a lifetime" have succesfully been launched and went very smoothly....alhamdulillah. Now, I'm officially owned by Encik Hasfaradi Halimi.

Ramai bertanya dan tak kurang juga yang tertanya-tanya....I think I should publish the story behind the pelamin.....hehehehe

Its all begin right from here also.....from this blog.....his friend introduce me to him through this blog. Thank you so much to the friend and may ALLAH rewards you with happiness....InsyaALLAH. Tujuan sebenar berblogging nie adalah suka-suka sebenarnya and never come across to my mind that I want to seek for partner from blogging. Alhamdulillah, ALLAH penentu segalanya....bila bercerita to my friends....ramai yg nak buat blog juga.

Bahagian pertama : Message dalam shoutbox

tiba-tiba je ada message dalam shoutbox dari seseorang yang tidak kukenali. Seperti biasa, sesiapa yang meninggalkan message saya akan raikan dan akan bertanya siapakah empunya diri. Ini adalah cara saya menghormati pelawat blog saya yang serba kekurangan ini kerana sudi melawat blog saya. Begitulah detik-detik perkenalan kami. Dari blog ke email....dan seterusnya....hehehe

Bahagian kedua : penglibatan ibubapa

Diriku telah nekad, bahawasanya sesiapa yg ingin berkenalan dgnku mesti melalui mak ngan ayah dahulu. walaupun sedikit bimbang, kalau2 tiada lelaki yg berani untuk berbuat demikian tapi kerana dek keazaman dan tekad yg kuat, ku teruskan juga. InsyaALLAH, kalau kita ikut apa yg ALLAH suruh, ALLAH akan bantu. Dan lelaki yg bertuah itu adalah suamiku. walaupun tak pernah ku dengar suaranya(waktu pertama kali ingin berkenalan), apatah lagi melihat gambarnya.....ku serahkan segala-galanya kepada mak ayah dan yang paling utama kepada ALLAH. Bukankah ALLAH lebih mengetahui apa yang terbaik buat hambanya ini.

Alhamdulillah, ALLAH berikan keberanian buat suamiku. Setelah berbincang, ayah setuju utk bertemu dgnnya, tapi bukan di rumah, di luar dahulu. maka pada hujung minggu tersebut, ayah dan mak serta afiq berjumpa dgnnya....huhuhu....waktu tu masih tak punya perasaan....harapan bukan lagi ku letakkan kepada manusia tetapi kepada ALLAH.

Mak sangat senang dengan perlakuannya,mak tiada masalah kalau ku ingin berkenalan dengan lebih lanjut. Yg paling penting keseriusan serta kejujurannya. Lantas, dengan nasihat dan pandangan dari emak, ku bersetuju untuk berjumpa dengannya di rumah. Hanya ALLAH yang tahu betapa sungguh berat kaki ini melangkah keluar untuk berjumpa dengannya buat kali pertama, rasa cam tak nak jumpalah...nak duk kat dapur je....suh dia balik jelah...huhuhu....tapi atas desakan mak, melangkah keluar juga kaki ini. terima kasih mak, love you soooo much. Berbaloi rupanya.

Emm, entahlah hati ini masih tiada punya perasaan setelah bertemu dengannya. solat istikharah diteruskan. Tapi, apa yang ku suka dengan suamiku adalah keramahannya dengan orang tuaku. Cara dia menghormati orang tua, itu yg paling penting. Dan yang paling penting dia juga telah memberitahu mengenai diriku kepada orang tuanya. Tiada keraguan lagi terhadap dirinya.

Setelah berjumpa ibubapaku, gilirannya pula utk memperkenalkan diriku kepada keluarganya. Afiq, adikku yang bongsu, penemanku yang setia (itu dulu, sekarang dah ada peneman yang lebih setia....dan sejati.....hehehe) menemaniku berjumpa dengan mertua buat kali pertama. Takut dan berdebar mesti ada, banyak kali cakap dengan afiq, "rasa cam nak balik umahlah, tak nak g". hurm....tapi kakiku masih lagi menekan minyak kete :p dan berhenti didepan pintu pagarnya....huhuhu. Alhamdulillah, kemesraan keluarga baru membuatkan diriku tidak berasa kekok. Rasa seperti sudah menjadi sebahagian dari keluarga mereka.

Bahagian ketiga: Risik-merisik

Setelah bertemu dengan keluarganya, tibalah masa untuk membuat keputusan yang lebih serius. Kata sepakat pun di capai, akhirnya pada 1 Ramadhan 1430 Hijrah, diriku sudah dirisik dan boleh juga dianggap bertunang, kerana tarikh perkahwinan telah ditetapkan iaitu pada 27 Syawal 1430 Hijrah. Bak kata bapa mertuaku, permulaannya pada 1 Ramadhan maka biarlah kahwinnya pada akhir Syawal.....lagipun senang ingat kalau nak buat anniversary nanti....kata suamiku pula.

Maknanya kurang dua bulan untuk persediaan perkahwinanku, Ya ALLAH permudahkan segala-galanya. Stress???? tentulah ada....tetapi terasa kurang sikit bebanan apabila suamiku mengajak supaya meniatkan persediaan ini sebagai satu ibadah. Apatah lagi perkahwinan itu seperti berdirinya sebuah masjid, menyelesaikan separuh daripada agama.

Bahagian keempat : Keberkatan bulan Ramadhan

Alhamdulillah, persediaan yang tidak sampai dua bulan ini dipermudahkan oleh ALLAH. Senang dan lancar semuanya. Walaupun ada sesekali terasa tensinya, akhirnya perkara tersebut selesai juga. Mungkin itulah keberkatan bulan Ramadhan. ALLAH memakbulkan doaku serta suamiku. Ku akui, diri ini terasa penat tetapi ku tahu mak dan ayah lagi penat. Alhamdulillah, segalanya berbaloi dan hasilnya yang bukanlah 100% perfect, sebab kita manusiakan, tetapi agak berjalan lancar pada perkiraanku.

Begitulah serba-sedikit cerita bagaimana akhirnya ku bertemu dan berkahwin dengan insan yang telah ALLAH tetapkan untuk diriku. Awal tahun ini, ku tidak tahu akan kewujudannya, dan sekarang dia menjadi suamiku dalam masa kurang dr 4 bulan. Itulah apa yang ALLAH telah tetapkan untuk manusia yang ALLAH jadikan berpasang-pasangan. SUBHANALLAH, WALHAMDULILLAH, ALLAHUAKBAR

12 comments:

alQasam said...

Askum

Nad dearie,

I'm fully understand what you are feeling now. I have gone through and it was such a bliss.

Happy that I can be part of that moments and you choose myself to talk to and exchange stories, feelings and updates together.

Husband the one that ALLAH choose for us. Respect, understand and be with them in every single moments. But they are lots of obstacles and long journey ahead to taste what true love means.

Whatever it is, savour each of this magical moments!

:)

miss zmk said...

i'm thinking of making your story into film.. hehe.. dengan mimpi terlaksana realiti.. ;)

nadiahazhari said...

@su: thanks su....nape tak ley call awak nie....huhuhuh

@zah: whoah....hehehekita plak ingat nak buat novel...hehehe. cuma kena tunggu husband dpt ilha dulu :p

Ezli SKywalker said...

Alhamdulillah,
Best nyer dengar kisah Nadia. Sejak berkawan dengan Adi sejak darjah 4, Ezli juga tertanya-tanya siapakah gadis bertuah yang Adi maksudkan. Walaupun kali pertama jumpa Nadia, Ezli pasti Adi telah membuat pilihan yang bijak. Tahniah dan Ezli selalu mendoakan kesejahteraan anda berdua.

nadiahazhari said...

salam ezli,

pengapit suamiku yang setia...hehehe...thank you soo much for the dua'....hope it will be your turn sooon...^_^

iman said...

salam kak nadiah :)

waahh camni rupenye cite akak. x sangka la kite. hehe. cantik sgt perancangan Allah utk akak, subhanallah. moge Allah kurniakan yg terbaik utk akak dan zauj selalu. barakallahufikum!

lotsa luv,
iman leeds

Izzatil_Arshad said...

such a wonderful story..stuju dgn zahrah..bleh bikin filem ni.. =)

"kalau kita ikut apa yg ALLAH suruh, ALLAH akan bantu.."<--kite suka dgn ayat awak ni.sbg teguran juga utk diri kite.it's a good reminder.tq nad.luv u so much dear =)

nadiahazhari said...

@iman: thanx dear sist for the dua'....begitulah serba sedikit bagaimana akak and suami kenal. sekadar tatapan untuk mereka yg ingin mengetahui. LUV U TOO.

@izat: thanx izat....sama-samalah kita ingat-mengingatkan. hidup untuk menggapai redha ALLAH....insyaALLAH. LUV U TOO.

wanderfulmadnificent said...

everyone says aaaaaawwwwww!!

and we adore your husband too coz he's sho shweet like the wife, hehe ;)

bagai pinang dibelah dua ^_^

nadiahazhari said...

hehehe....wan my dear....

opss...jaga2....nanti kembang plak my husband....but true....he is shooo shweet...but the wife not so....huhuhu

inluvwithorganizer said...

alahai..bg sweet xmo lakkk...hahaha..anyway nad...klu dah jodoh x kemana...bila dah smpi jodoh,Allah mudahkan segala urusan.Allah lorongkan jalan buat kita n Allah beri kite kekuatan..im happy for both of u.cepat2 dpt baby..hahaha..mesti chumell like mother..=)

nadiahazhari said...

tol tu wan....couldn't agree more with you.....

doakan kami ye....