Saturday, August 16, 2008

Bismillahirrahmaanirrahim.....

Dalam sebuah hadist shahih diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Ahmad dari Abdullah bin abbas ra, dia berkata, "Suatu ketika aku berada di belakang Rosulullah SAW, maka beliau bersabda, "Wahai anak kecil, sesungguhnya aku hendak mengajarkan beberapa pelajaran kepadamu. Peliharalah Allah (Pelihara ajaran dan hukum-2 Allah dengan melaksanakan semua erintah dan meninggalkan semua larangan-Nya), niscaya Allah akan memeliharamu.

Peliharalah Alah, niscaya kamu akan mendapatkan-Nya dihadapanmu. Kalau kamu memohon, maka bermohonlah kepada Allah, kalau kamu minta pertolongan, mintalah pertolongan kepada Allah. Ketahuilah, apabila umat ini berhimpun untuk memberikan suatu kebaikan kepadamu, niscaya mereka tidak akan bisa memberikan kebaikan kepadamu kecuali yang telah Allah tetapkan kepadamu dan apabila mereka berhimpun untuk memberikan suatu kemudharatan kepadamu, niscaya mereka tidak akan bisa memberikan kemudharatan kepadamu, kecuali yang telah Allah tetapkan kepadamu.

(English)
Hadhrat Ibn Abbaas (radiallahu anhu) narrates: "I was (once) behind Nabi (sallallahu alayhi wasallam) when he said to me: 'O son! I shall inform you of a few things. Remember Allah and He will protect you. Remember Allah and you will find Him close to you. When you have to ask for something, ask of Allah Ta’ala. When you require aid, seek His Aid. Believe firmly that if all creation desires to benefit you in anything, they can never benefit you but that which Allah has decreed for you. If they all unite to harm you, they will not be able to harm you in anything, but that which Allah has decreed for you."(Tirmizi)

(adapted from kak sarah)

Hadis ini memberi kita keyakinan dan kepercayaan apapun yang berlaku samada ia baik gembira, buruk dan sesuatu yang sedih adalah daripada ALLAH. Dengan keyakinan ini hati akan menjadi tenang.

Walaupun kadangkala keadaan tidak membantu. Tetapi ingatlah itu semuanya adalah ujian dari ALLAH dan ia adalah ketetapannya. Ujian adalah tarbiah dari ALLAH supaya kita merpatkan diri denganNYA. Seperti apa yang biasanya berlaku terutama pada umur 20 an di mana ramai org akan bertanya 'bila nak kahwin'

Soalan yang tiada jawapan. Jawapan yang hanya akan terjawab jika ALLAH mengizinkan. Kita hanya berusaha, usaha dari segi doa dan memperbaiki diri ke arah lebih baik.....kerana lelaki baik untuk perempuan yang baik. Dan hadith ini memberi ketenangan bahawa segala-galanya dariNYA. Didalam surah Baqarah,216: Mungkin kita membenci sesuatu tetapi ia baik untuk kita, dan mungkin kita menyukai sesuatu sedangkan ianya tidak baik buat kita.

Dengan itu kita mestilah yakin dan percaya, bahawa apa yg terjadi adalah dengan kehendakNYA....Pergantungan hanya kepada ALLAH.

No comments: