Tuesday, June 9, 2009

Bismillahirrahmaanirrahiim.....



Sharing of thoughts:



Ikhlaskan Dirimu Dlm Beribadah n Menuntut ILMU. Nescaya kamu tidak akan dapat disesatkan oleh syaitan. ALLAH berfirman:"Iblis berkata,'Ya Tuhanku, oleh sebab ENGKAU telah memutuskan aku sesat, pasti aku akan menjadikan mereka memandang baik (maksiat) di muka bumi, dan pasti aku akan menyesatkan mereka semuanya, kecuali hamba2 ENGKAU yang MUKHLIS diantara mereka"(ALHijr 15:39-40)



Umar Al-Khattab ra berkata:"Kami menemukan kebahagian hidup bersama kesabaran"(atsar sahabat riwayat Bukhari)



Nabi saw:"Bersin itu dr ALLAH dan menguap itu dr syaitan. Jika salah seorang dr kalian menguap, maka tutuplah mulutnya dengan tangannya dan jika katakan 'aah', maka syaitan tertawa didalam perutnya. Sesungguhnya ALLAH menyukai bersin dan benci menguap"(HR AT-Tirmidzi, hadis sahih) Katakanlah ALHAMDULILLAH sesudah bersin dan A'uzubillahi minasy syaitanirrajim sesudah menguap



Nabi saw bersabda:"Berkasih sayanglah kalian, nescaya kalian akan dikasihi, Mohon ampunlah kalian, nescaya akan diampuni. Celakalah org2 yg mendengar perkataan, namun tidak mengamalkannya. Celakalah org2 yg terus-menerus berbuat dosa, padahal mereka mengetahuinya"(HR Ahmad, disahihkan Albani)



Nabi saw bersabda:"Tidaklah seorang Muslim berdoa kpd ALLAH swt, dgn doa yg tidak mengandungi dosa atau memuturkan silaturrahim melainkan ALLAH memberikan kepadanya satu diantara 3 perkara, (1)boleh jadi ALLAH menyegerakan baginya didunia, atau (2)ALLAH menyimpan baginya sebagai pahala diakhirat, atau(3)ALLAH menahan keburukan dr dirinya yang semisal dgn apa yang ia minta"(HR Ahmad, hadis Sahih)



Nabi saw bersabda:"Org mukmin yg paling sempurna imannya adalah yg terbaik akhlaknya dr mereka, dan sebaik2 kamu adalah yg paling baik kepada isterinya"(HR Tirmidzi, hadis hasan sahih)



Nabi saw bersabda:"Celakalah org yg bercerita lalu berdusta supaya org2 yg mendengarnya tertawa. Celakalah atas mereka kemudian celakalah atas mereka"(HR Abi Dawud, Hadis Hasan)

No comments: