Monday, April 13, 2009

Bismillahirrahmaanirrahim....

Words of wisdom....

I want to share these nice 'tazkirah' with all the readers. My friends send these to my handphone and it was a very nice words of wisdom, it gave me pecefulness whenever I'm stress.

Bahagian dr kehampaan jiwa ialah apabila kosongnya hati dr mahabbah (CINTA) kpd ALLAH s.w.t., Ibnu Qayyim berkata: "Perkara yg paling berbahaya bg seseorg hamba adalah kehampaan hati n jiwa. Krn sesungguhnya jiwa tidak pernah kosong. Jika tidak disibukkan dgn hal2 yg bermanfaat, pasti akan terisi dgn hal2 yg membahayakan" (kitab Thariqul Hijratain, karya Ibnu Qayyim)


Nabi s.a.w berdoa: "tidak akan menolak QADHA' melainkan doa dan tidak akan menambah umur melainkan kebaikan. Dan sesungguhnya seorang lelaki menghalangi rezeki kerana DOSA yang menimpanya" (HR Tirmidzi, hadis Hassan)


Bermusafirlah paling kurang bertiga, nescaya dapat mengelakkan gangguan syaitan dan juga pilihlah teman yang beriman menyertai perjalanan....Nabi s.a.w bersabda:"Orang berpergian seorang diri adalah syaitan. Dua org yang berpergian adalah 2 syaitan. Tiga org yang berpergian barulah dikatakan dikatakan org2 yg berpergian" (HR Abu Dawud, sahih Albani) Nabi s.a.w bersabda:"Jgnlah engkau berteman melainkan dgn org yg berIMAN. Hendaklah yang menikmati makananmu hanyalah org yg bertaqwa" (HR Abu Dawud, sahih Albani)


Nabi s.a.w bersabda: "Akan didatangkan pada hari kiamat seorang laki2 ia dilemparkan ke neraka maka keluarlah usus2 perutnya, lalu berputar-putar didlmnya himar yg berputar-putar disekitar penggilingan. Maka berkerumunana ahli neraka kpdnya, mereka berkata: 'Hai fulan, mengapakah kamu? bukankah kamu dahulu menganjurkan kebaikan dan melarang dr yg mungkar' ' Benar sy dulu memerintahkan yg baik tp tidak mengamalkannya dan sy melarang dr yg mungkar, tp saya melakukannya" (HR Bukhari n Muslim)


قال النبي (ص):من بركة المراة سرعة تزوجيها و سرعة رحمها ويسر مهرها
Sabda Nabi s.a.w : "Di antara keberkatan seorang wanita itu ialah cepatnyer berkahwin, cepat mendapat anak dan murah maharnya"(HR Ahmad dan AlBaihaqi)


Nabi s.a.w bersabda:"sedekah itu tidak mengurangi harta, dan ALLAH tidak akan menambah pd seorang hamba krn ia memaafkan melainkan kemuliaan, dan tidak ada org yang merendah diri krn ALLAH kecuali dia diangkat (darjatnya) oleh ALLAH s.w.t." (HR Muslim)

No comments: