Monday, May 25, 2009

Bismillahirrahmaanirrahim.....



Pernah seorang sahabat berkata.......nape blog awak macam sedih je entry2nya....sebenarnya bukanlah kesedihan itu yg ingin dipaparkan, tetapi ianya lebih kepada luahan rasa. Mungkin pada ketika ini, banyak cerita sedih dari gembira yang tersemat di jiwa. Oleh itu, jari-jemari yang menari-nari di papan kekunci ini menghasilkan paparan yang sedih refleksi jiwa yang kurang tenang ketika ini.



Semakin usia dewasa ini, cara untuk meluahkan rasa, melepaskan perasaan adalah dengan menulis. Tidak kira di mana sahaja, di blog, di buku nota, di buku meeting tetapi asalkan menulis. Setelah menulis, terasa beban itu pergi dan diriku ini kembali bersemangat......kembali memikirkan rasional dan hikmahnya sebuah ujian atau kejadian itu. Betapa dengan ujian itulah, diriku ini lebih mendekati ALLAH, Pencipta Diri ini dan Penentu Segala Kejadian, baik yang Gembira atau sebaliknya.

Cumanya nasihatku kepada semua, hasil dari kejadian yang menimpa diri, berhati-hatilah ketika berkata-kata. Tolong jangan taburkan janji dusta, kerna mungkin bagi diri kita ianya hanya pemanis mulut, penyedap sebuah perbualan, tetapi bagi yang menerima......ianya sebuah pengharapan. Lantaran hanya akan menimbulkan kekecewaan sahaja buat diri yang menerima andaikata ianya tak ditunaikan.

Bukankah ianya lebih kepada sebuah sifat munafiq. Banyak disebutkan di dalam Al-Quran dan semoga ALLAH menjauhkan umat Islam dari sifat sebegini. Terutamanya buat diri ini. Maafkan hambaMU ini tuhan, Andaikata aku pernah membuat perkara yang serupa kepada makhluk2MU.

5 comments:

wanderfulmadnificent said...

takdela sedih sgt, ade je yang sedap2 :p

nadiahazhari said...

Hopefully....hehehe.....kalau org face to face me in person....mesti thought that im always cheerful....in fact I am....tapi manusia manakah yang tak di landa masalahkan?

zmk said...

yezza.. nad, it's a reminder for me too. untuk mengotakan janji, otherwise, baik diam saje..

kpd org yg komen blog ni sedih (you know who you are), kiterang ternanti-nanti blog awak, owkay..hehhe..

zmk said...

yezza.. nad, it's a reminder for me too. untuk mengotakan janji, otherwise, baik diam saje..

kpd org yg komen blog ni sedih (you know who you are), kiterang ternanti-nanti blog awak, owkay..hehhe..

nadiahazhari said...

yup...agreed with you zah....

hehehe....yes indeed.....